Vitaminbomba a szervezetnek: csíráztassunk otthon!

  • PDF
TwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.huMyspace bookmarkJP-Bookmark

Nem kell hozzá nagy ördöngősség, hogy az ember maga elkészítse otthon az ízletes csíráztatott magokat, melyek borsos áron kaphatóak a boltok polcain.
Kert sem kell, hogy friss vitaminokhoz jussunk az év bármely időszakában. Ha betartunk néhány fontos szabályt, biztos, hogy egészségi problémát sem okozhat a csírák fogyasztása - csak hasznunk válhat belőle. Ha szerencsések vagyunk, még a csíráztatni való magokat is a kertünkből szerezhetjük be, ha a kevésbé szerencsések táborába tartozunk, akkor megvásárolhatjuk őket bioboltokban, gyógynövény szaküzletekben, és egyes multik polcain is.

Vigyázat! Csak a csíráztatási (étkezési) célra előállított magokat vásároljuk csíráztatni, mert az egyéb vetőmagok különböző növényvédő szerekkel lehetnek kezelve, ami az egészségre káros lehet!

Léteznek csíráztató edények is, amik általában cserépből készült kis kerámiák, de nem muszáj ezeket beszerezni. Lehet befőttes üvegben, vagy üvegpohárban is végezni a csíráztatást.

A kívánt mennyiségtől függően 2-3 evőkanálnyi mennyiséget érdemes elkészíteni a következő módon:

Mossuk meg jól egy kis szűrőben a magokat, majd lecsepegtetés után tegyük a kis üvegbe. Az üveg tetejére általában gézdarabot, vagy textilpelenka darabot javasolnak tenni. Rögzíteni kell a textildarabot a pohárhoz - mondjuk egy befőttes gumival - és már mehet is a kis edényünk a világos, meleg, de nem napos helyre. A magok fajtájától függ, hogy hány napig tart a csírázás, de általában 2-3 nap után fogyasztható a csíra. Minden nap igyekezzünk 2-3 alkalommal a kis szűrőnkkel átöblíteni a magokat langyos vízzel, és csepegtetés után mehetnek vissza a csíráztató edénykébe.


A csírák általában akkor a legfinomabbak, amikor még halvány színűek, ha elkezdenek zöldülni, akkor már általában kesernyés ízt kapnak. Ezért hamar el kell őket fogyasztani. Hűtőszekrényben a kész csírák kb. 1 hétig őrzik meg frissességüket. Fontos, hogy fogyasztás előtt alaposan öblítsük le a csírákat, nehogy valamilyen nemkívánatos betegséget kapjunk, de ha odafigyelünk a tisztaságra, akkor biztonsággal fogyaszthatjuk télen-nyáron e ízletes vitaminbombákat. A csíráztatott magoknak nem szokott rossz szaguk lenni, ezért nagyon fontos, hogy a büdös, nyálkás, rossz kinézetű csírákat, magokat azonnal dobjuk ki, mert azok valószínűleg tönkre mentek.

Mivel a csírák tartalmazzák a kifejlett növény számára elengedhetetlen tápanyagokat, a mi szervezünk számára is rendkívüli minőségű tápanyagnak számít

Milyen magokból lehet csíráztatni?  A teljesség igénye nélkül felsorolunk itt néhányat egy-két tudnivalóval.

Vöröshagyma mag: a csírázási ideje elég sok, egy-két hétig is eltarthat, úgyhogy nem kell kétségbe esni, ha nem bújnak a csírák a második napon. A hagymához hasonlóan a hagymacsíra is gyulladáscsökkentő és nyálkaoldó. Köztudott a vértisztító hatása is, és a hagymával ellentétben ez enyhíti a gyomor- és bélpanaszokat. B1, B2, C-vitamin tartalma magas.

Retekcsíra: igen hamar kicsírázik, általában a 3. napon már fogyasztható is a kissé csípős, pikáns retek ízű csíra.

Csicseriborsó csíra: 2-3 nap alatt elkészül a csíra, melynek az íze a mogyoróhoz hasonlítható. Rengeteg vasat és fehérjét tartalmaz, a vegetáriánus konyha elengedhetetlen hozzávalója a csicseriborsó. Fontos tudni, hogy csak párolva szabad fogyasztani, mert a babhoz hasonlóan phasint tartalmaz, és ez hő hatására bomlik le.

Mustárcsíra: 2-3 nap alatt kicsírázik a kicsit csípős, pikáns ízű mag, melynek antibiotikus hatása van. Tisztítja a nyálkahártyát és kedvezően hat az epére és a májra. Nem utolsó sorban csökkenti az emésztési zavarokat.

Lucerna csíra: ez körülbelül egy hét alatt csírázik ki, ezért igen gondosan kell öblítgetni, és lecsepegtetni a magokat, nehogy bepenészedjen, vagy megrohadjon. A csíra rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, rostanyaga serkenti az emésztést és nem mellesleg zsírbontó hatással is rendelkezik. Növényi hormon tartalma a női megbetegedések ellen hat.

Búzacsíra:
talán ez a legismertebb és legdivatosabb csíráztatható mag. Ez is elkészül szűk 3 nap alatt, de az első 2-3 napban a legfinomabb a csírák íze, ilyenkor valósággal édesek.

Mungóbab: az indiai konyha egyik gyakori növénye. Ma már a nagy áruházak polcain megtalálhatjuk a csicseriborsó mellett. A mungóbab csíráját is csak párolva fogyasszuk!

Ha kedvet kaptunk a csíráztatáshoz, akkor érdemes előbb olyan magot kipróbálni, ami hamarabb elkészül, és ha már rutinosak vagyunk, bármelyikből készíthetünk magunknak vitaminbombát az év bármelyik időszakában. Ne szedjünk vitaminokat, feleslegesen terhelik csak a szervezetet, inkább csíráztassunk otthonunkban, vagy vásároljunk a bolti csírákból rendszeresen!

Jó csíráztatást és jó egészséget kívánok mindenkinek!

 

Szerző: anettzup

Forrás: pozitivnap.hu Viragvagyfuszer.blogspot.hu

Mottónk

Mindenkinek ajánljuk, hogy legalább egyszer tegyen egy kirándulást a varázslatos mátrai hegyvidéken, és ha teheti, válassza lakóhelyéül is...

Elérhetőségek

Ábrahám Gyula

+003670/ 380 5478
Email : abris.muzsla@gmail.com
www.nezzbe.hu